Houdt u zich bezig met de arbeidsomstandigheden of ziekteverzuim in uw bedrijf? Heeft u te maken met RI&E’s, PAGO, de arbocatalogus of voert u de gesprekken met de bedrijfsarts? Bent u nieuwsgierig naar de instrumenten die hiervoor zijn ontwikkeld of hoe deze met elkaar samenhangen? De bijeenkomst was afgestemd op de prioritaire risico’s binnen de bakkerij- en zoetwarensector en de ontwikkelingen die daarin plaatsvinden. Zo keken we naar de risicobeheersing van blootstelling aan stof, gaven we praktische handvaten voor de aanpak van psychosociale arbeidsbelasting en bespraken we hoe u samenwerkt met de bedrijfsarts. Hiervoor was georganiseerd de workshop ‘Handvaten voor betere arbeidsomstandigheden’. Deze werd gehouden op 22 februari 2018 bij het Nederlands Bakkerij Centrum in Wageningen. RI&E, Arbocatalogus, checklisten, PAGO. Er zijn veel instrumenten die je kunnen helpen om arbeidsomstandigheden in het bedrijf in kaart te brengen en te verbeteren. Verschillende functionarissen hebben daarin hun eigen rol maar de echte winst zit in de samenwerking tussen al deze functionarissen.
De preventiemedewerker heeft een belangrijke rol bij het samenbrengen van alle functionarissen die zich in het bedrijf bezig houden met RI&E en ziekteverzuim. Na de pauze werden drie workshops gegeven:
De deelnemers (KAM- en HRM-coördinatoren en medewerkers, preventiemedewerkers en leidinggevenden) waren erg tevreden over de bijeenkomst. De enige tip was om de workshops wat langer te laten duren, zodat er wat dieper op de materie kan worden ingegaan. Kortom, een geslaagde bijeenkomst die voldoende aanleiding geeft herhaling. Meer weten? Presentaties
|